close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

ללין וללון

הרב שמעון פרץג אדר, תשפא15/02/2021
פרק מג מתוך הספר רשפי דת א
<< לפרק הקודם
 - 
לפרק הבא >>

פרק מג מתוך הספר רשפי דת א

תגיות:

ללין וללון

אליעזר שאל את רבקה שתי שאלות כמו שכתוב "ויאמר בת מי את הגידי נא לי, היש בית אביך מקום לנו ללין" (כד,כג), ורבקה ענתה לו "ותאמר אליו בת בתואל אנכי בן מלכה אשר ילדה לנחור. ותאמר אליו גם תבן גם מספוא רב עמנו, גם מקום ללון" (כד,כד-כה).

צריך לברר מדוע אמרה לו שיש בבית הוריה תבן ומספא, הרי אליעזר שאל רק על מקום ללין, ומתוך שאלתו משמע, שלא היה צריך לתבן ומספא?

נלע"ד בעזהשי"ת שהדברים יובנו על פי דיוק אחר בפסוקים ועל פי הסברם של חז"ל דיוק

זה. וזו לשונו של רש"י "ללין - לינה אחת [כך אליעזר שאל], לין שם דבר, והיא אמרה ללון כמה לינות".

כך הוא הסבר הדברים: רבקה הבינה מתוך דבריו של אליעזר, "מקום לנו ללין", שהוא רוצה להיות בבית הוריה רק לילה אחד ולכן הוא לא שאל האם יש בבית הוריה תבן ומספא, כיון שבודאי הוא הביא תבן ומספא ליום אחד, אבל רבקה רצתה להציע לו ללון בבית הוריה, דהיינו להשאר כמה לילות, ואם כן, הוא יצטרך בודאי גם תבן ומספא ולכן אמרה לו שיש בבית הוריה תבן ומספא רב ויש גם מקום ללון הרבה לינות והוא לא צריך לדאוג לאוכל לגמליו. ושפתים ישק. ב"ה.

בדרך אגב נוסיף, שהמילים "הגידי נא לי" מחוברות אל תחילת הפסוק "בת מי את" ולא אל סופו "היש בית אביך מקום לנו ללין", כפי שטעם האתנחתא מגלה לנו. מנין למדו זאת חז"ל? נלע"ד בעזה"י שלחז"ל היה פשוט שמילים אלו מחוברות לשאלה חשובה ואשר על כן אליעזר הוסיף אותם, והשאלה החשובה היא המופיעה בתחלת הפסוק "בת מי את" ולא זו הכתובה בסוף הפסוק.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה